Pierre Métral

Pierre Métral (1936-1996), kompozytor szwajcarski urodzony w Genewie, studiował grę na oboju w rodzinnym mieście, zaś kompozycję w Konserwatorium Paryskim, w klasie Henri’ego Dutilleux. Opanował także grę na perkusji jako samouk. Był członkiem Orkiestry Saint-Gall (1957-58) i Orkiestry Szwajcarii Romańskiej (1958-1993). W 1961 roku założył w Genewie zespół specjalizujący się w wykonywaniu muzyki nowej, a w 1974 – Międzynarodowe Centrum Perkusji. Do 1968 roku prowadził klasę perkusji w konserwatorium w Genewie; następnie (do 1977) uczył perkusji w konserwatorium w Sion. Stworzył wiele dzieł na instrumentarium perkusyjne i inne składy, wykazujących wpływy Strawińskiego, Honeggera i Hindemitha.

*

Soliloques na obój i fortepian to utwór z 1977 roku. Utwór składa się z serii monologów instrumentalnych, obramowanych Preludium i Postludium (Prelude – Soliloque I – Solilogue II – Solilogue III – Postlude). Kompozytor operuje pełną dwunastotonowością, tworząc układy bitonalne, kojarzące się z muzyką Strawińskiego. Do twórczości rosyjskiego mistrza odwołuje także skłonność do strukturalizowania układów interwałowych. Natomiast kapryśna, nieregularna rytmika i wyrafinowana faktura świadczą o przyjęciu wzorów francuskich. Utwór ma charakter wirtuozowski, przy czym pierwszorzędna rola przypada tradycyjnie obojowi.

Magdalena Dziadek