Wykonawcy

Teoniki Rożynek

Teoniki Rożynek urodziła się w 1991 roku w Krakowie. Mieszka w Warszawie. Tworzy muzykę zarówno instrumentalną, elektroakustyczną, jak i elektroniczną. Gra na skrzypcach i elektronikaliach. Utwory Rożynek były wykonywane w kraju i za granicą, m.in. w Warszawie (Warszawska Jesień, koncert Musica Electronica Viva (2016), Koncerty Muzyki Nowej (2014-2016), we Wrocławiu (Musica Electronica Nova 2017, Canti Spazializziati #2), Krakowie (Sacrum Profanum 2018, Unsound 2018), w Bydgoszczy, w Czechach (Kravín Rural Arts / Hranice u Malče, 2016 oraz PLATO Ostrava, 2018), w Niemczech (Containerclang #11 w Köln) i w Australii (Bedingo International Festival of Exploratory Music 2017). Współpracowała przy produkcjach filmowych, spektaklach teatralnych i performansach. Rok 2017 rozpoczęła premierą Hymnu do miłości (Teatr Polski w Poznaniu), w reżyserii Marty Górnickiej. Za muzykę do tego spektaklu otrzymała nagrodę za Najlepszą Muzykę na 10. Festiwalu Boska Komedia. Skomponowała również muzykę do filmu pełnometrażowego Wieża. Jasny dzień. w reżyserii Jagody Szelc (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych: nagroda za debiut, scenariusz i nagroda Odkrycie Festiwalu, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Camera: Krakowska Nagroda Filmowa w Konkursie Głównym Wytyczanie drogi). Skomponowała muzykę do spektaklu Listopad w reżyserii Tomasza Węgorzewskiego, za którą otrzymała wyróżnienie Komisji Artystycznej na III edycji festiwalu Klasyka Żywa. Współpracowała z Katarzyną Kozyrą przy jej najnowszym performansie Chorus from the “The Ark of Covenant” w Uppsali w Szwecji. Jest również autorką ścieżki muzycznej do polsko-włoskiej koprodukcji Sole, która miała premierę na La Biennale 2019 w Wenecji. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie klasie kompozycji Krzysztofa Baculewskiego. Brała udział w kursach i warsztatach kompozytorskich (m. in. Internationales Musikinstitut Darmstadt 2018, kursy mistrzowskie podczas Warszawskiej Jesieni 2017 i 2018, SYNTHETIS 2017 w Radziejowicach, kursy podczas Donaueschingen Musiktage 2016).

*

Punktem wyjścia dla utworu Bulb na klarnet kontrabasowy, fortepian, perkusję i skrzypce amplifikowane, warstwę elektroniczną z wideo, live electronics i oświetlenie będzie światło, a precyzyjniej – różne źródła światła syntetycznego. Na scenie będziemy widzieć czwórkę muzyków, każdy z nich będzie otoczony swoją własną instalacją, złożoną z diod, fotorezystorów i silników krokowych, mającą wpływ na amplifikację instrumentów. Za muzykami będzie stał ekran, na którym pojawi się warstwa wideo. Dźwiękowym materiałem wyjściowym będą nagrania brzmień różnego typu żarówek, wykorzystywane zarówno w partii elektronicznej, jak i instrumentalnej (zinstrumentowane przy użyciu analizy i interpretacji widma). Wykorzystywanie dźwięków pozamuzycznych i z pozoru nieatrakcyjnych stanowi jeden z trzonów warsztatu kompozytorskiego Rożynek, która niejednokrotnie w swoich utworach wykorzystywała nagrania terenowe czy dźwięki maszyn i używała ich do tworzenia warstwy elektronicznej oraz materiału dla instrumentalistów. Użyte w utworze instrumenty będą amplifikowane na dwa sposoby. Z jednej strony zastosowane zostaną mikrofony pojemnościowe, dzięki którym będziemy w stanie precyzyjnie usłyszeć wszystkie wykorzystane techniki gry na instrumentach, z drugiej zaś proste przystawki piezoelektryczne. Przystawki będą częścią instalacji świetlnej. Silniczki krokowe będą zasłaniały i odsłaniały fotorezystory, dzięki którym mikrofony kontaktowe będą się włączać, gdy fotorezystor odnotuje pojawienie się światła. Sygnał z przystawek będzie przetwarzany na żywo. Różne tempa obrotów silników oraz pełna kontrola nad ich ruchem pozwoli stworzyć muzykom dodatkową możliwość ekspresji. Zastosowanie interaktywnej, programowanej w środowisku Max/MSP scenografii stanowi ciekawy rodzaj innowacji, zarówno w zakresie projektowania stagingu, jak i wykorzystania prostych mechanizmów elektrycznych w tworzeniu utworów muzycznych. Warstwa wideo zawierała będzie ujęcia różnych źródeł światła. Kompozytorka będzie wykorzystywała przede wszystkim ujęcia momentów włączenia oraz wyłączenia żarówek, pojawiającego się drobnego błędu w dostawie prądu (nieregularne miganie) oraz chwili wypalenia się żarówki. Przy równoczesnym wykorzystaniu warstwy audio tych trzech typów ujęć, ma nadzieję na wytworzenie wyraźnych i nieoczywistych struktur rytmicznych, wynikających z nieprzewidywalnego błędu i będących istotnym elementem formotwórczym dzieła, wykorzystywanym w dalszych fragmentach utworu. Kompozycja może stanowić ciekawe studium łączenia ze sobą różnych, pozornie od siebie odległych mediów oraz stanowić odbicie aktualnych tendencji w muzyce współczesnej, zakładających równorzędne wykorzystanie aspektów zarówno dźwiękowych, jak i wizualnych.

Teoniki Rożynek

Menu