Wykonawcy

Piotr Jędrzejczyk

Piotr Jędrzejczyk (ur.1993) — kompozytor, dyrygent i aranżer; jest słuchaczem studiów doktoranckich w klasie kompozycji Anny Zawadzkiej-Gołosz w Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku w dwóch specjalnościach: kompozycja (klasa Krzysztofa Olczaka, dyplom z wyróżnieniem w 2017 roku) oraz dyrygentura symfoniczno-operowa (klasa Elżbiety Wiesztordt-Sulecińskiej, dyplom w 201 roku). Przez wiele lat był przewodniczącym Koła Artystyczno-Naukowego Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. W latach 2015-1017 sprawował funkcję dyrektora artystycznego i dyrygenta Gdyńskiej Orkiestry Symfonicznej. Od 2016 roku jest wykładowcą gdańskiej Akademii Muzycznej. Jego kompozycje wykonywane były na licznych festiwalach (m.in. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale, Gdański Festiwal Muzyczny, Międzynarodowe Forum Altówkowe w Poznaniu) oraz koncertach w kraju i za granicą. Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m.in. uzyskał I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na utwór na akordeon solo lub na akordeon i zespół kameralny (2014) oraz I miejsce w konkursie Stwórz Boarding Music na pokłady samolotów eurolot.com (2014). Jest beneficjentem Nagród Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014, 2015), Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2014), Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego (2015, 2016), Stypendium Marszałka Województwa pomorskiego dla Twórców Kultury (2018) i Stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku dla Najlepszych Studentów (2013, 2014, 2015, 2016). W 2015 roku za działalność twórczą otrzymał Nagrodę Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury, a w maju 2016 roku był finalistą konkursu Czerwonej Róży, jako najlepszy student Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.

*

Muzykę na flet i orkiestrę smyczkową napisałem w czerwcu 2015 roku. Utwór składa się dwóch części. Pierwsza z nich — dynamiczna — prezentuje materiał w różnych ujęciach — aleatorycznym i metrycznym, wykonywany solo i przez grupy instrumentów, z wykorzystaniem tradycyjnych i współczesnych technik gry na instrumentach. Całość zmierza do kulminacji, która znajduje rozwiązanie w Adagio — spokojnej melodii fletu z towarzyszeniem eufonicznego akompaniamentu smyczków. Z czasem faktura się rozrzedza, kantylena przenosi się do coraz wyższych rejestrów, a muzyka stopniowo się „rozpływa”.

Piotr Jędrzejczyk

*

1,839 to druga powstała na zamówienie fundacji Sinfonietta Pomerania kompozycja z cyklu utworów nawiązujących do ciągu Fibonacciego. Podobnie jak w 1,618 na zespół kameralny z 2018 roku, podstawą kształtowania materii muzycznej są tu właściwości liczbowe, które tym razem wyprowadzone zostały ze struktury Fibonacciego wyższego rzędu, mianowicie ciągu Tribonacciego — tytułowa liczba 1,839 to tzw. granica tego ciągu, czyli uogólniona proporcja pomiędzy sąsiednimi jego wyrazami. Poza zależnościami matematyczno-fizycznymi będącymi źródłem inspiracji twórczej, kompozycja ta reprezentuje jeszcze inną tendencję obecną w moich ostatnich dziełach. Jest nią wprowadzanie do obsady wykonawczej instrumentów elektroakustycznych (np. syntezator, gitara basowa) i dążenie do integracji ich brzmienia z brzmieniem instrumentarium akustycznego. Utwór ukończyłem w listopadzie 2019 roku.

Piotr Jędrzejczyk

Menu